donderdag 9 april 2009

Ding 20 Muziek online



Zwaluwen vormen muzieknoten!







Wat een prachtig seizoen is toch het voorjaar. Ik heb geen wekker meer nodig, die taak wordt overgenomen door vrolijk zingende vogels. Een gratis concert 's morgens vroeg.
Op de site van de vogelbescherming
kun je lezen, dat vogels van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat zingen. Vanaf een half uur voor tot een uur na zonsopkomst zingen de vogels het uitbundigst. Als eerste begint de merel te zingen, gevolgd door de zanglijster, roodborst, grote lijster, fitis en winterkoning. Na de territoriumgrenzen veilig te hebben gesteld gaan de vogels voedsel zoeken. Het zoeken naar insecten en zaden kan het beste als het licht is. Het is daarom verstandig van vogels om in de vroege ochtend te gaan zingen en hun territorium vast te stellen, zodat ze bij voldoende licht meteen kunnen profiteren van het voedsel in hun leefgebied.

Dit alles sluit mooi aan bij mijn huiswerk voor Ding 20 muziek online. Veel collega's hadden last.fm al ontdekt en er lovende woorden over geschreven, ik hoor nu ook bij die club. Ik ben niet erg goed in het onthouden van namen van artiesten, maar dat is nu ook niet meer nodig. Je kunt mbv de naam van één artiest een scala aan verschillende nummers in datzelfde genre te voorschijn toveren.
Wat het voor de bibliotheek kan betekenen weet ik niet, de verwijzing in de Belgische catalogus naar last.fm is natuurlijk prachtig. Leners van boeken willen graag romanadvies, datzelfde geldt waarschijnlijk ook voor muziekleners.
Of zoiets kan (en mag!) in de Fryske aquabrowser weet ik niet, het moet ook wel overzichtelijk blijven voor de gebruikers.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten