dinsdag 10 maart 2009

14 Instant Messaging : blabla of uhhuh?


Helaas is het me niet gelukt om de Google Talk gadget op mijn weblog te krijgen, wel heb ik me aangemeld, dus wat gaat er mis?
Ik heb gechat met een collega uit Heerenveen, haar vuurdoop wat chatten betreft. Ik heb wel wat ervaring opgedaan met een zoon in het buitenland. Dat was niet altijd een succes, aangezien onze gesprekken om verschillende redenen nooit synchroon liepen. Mijn vragen en antwoorden waren veel te lang, waardoor zoonlief tussendoor andere dingen ging doen of maar door ging met typen (kon hij ook veel sneller) waardoor hij misschien wel 5 minuten verder in ons gesprek zat!

Gister heb ik gechat met een collega van de Deense al@din versie, Johan Bisgaard.
http://biblioteksvagten.dk/english/index.asp

De site was in het Engels en het Deens, maar de instructie voor het chatten alleen in het Deens. Gelukkig zag ik overeenkomsten met het Fries en lukte het toch om contact te krijgen. Johan sprak Engels, dus verder “no problem”.
De chat is bij hun op werkdagen bemand van 8 tot 10 uur ’s avonds. Ze ontmoeten per 3 uur ongeveer 5-10 chatters. Als de chattter voortijdig de sessie verlaat, wat vaak gebeurt, slaan ze de chat op als vraag en beantwoorden die dan later via de mail. Je hebt ook de mogelijkheid om de hele chat na afloop naar je mail te laten sturen, dat mailadres moet je bij je van te voren al opgeven. Om deze dienst goed te kunnen uitvoeren, is enige chatervaring en snel kunnen typen een must. Je zinnen moeten meestal korter zijn en je moet veel dingen er tussendoor vragen. ‘Ik ben nu daar aan het zoeken’, ‘nog een momentje a.u.b.’ ‘is dit wat u bedoelt?
Mijn Deense collega was enthousiast over de dienst, omdat je op deze manier veel jonge mensen ontmoet, die waarschijnlijk nooit in de bibliotheek komen.

1 opmerking:

  1. Wat leuk dat je contact hebt gehad met een Deense collega! Goed om te weten wat hun ervaringen zijn. Een chatvenstertje op de website vind ik ook een goed idee, als er genoeg mensen zijn om te reageren tenminste, want het geeft een slechte indruk als er steeds 'offline' in staat.
    Groeten, Annelies

    BeantwoordenVerwijderen