woensdag 25 maart 2009

Ding 16 You Tube

Ik wilde jullie een video laten zien van mijn prachtige vakantie eiland, maar ik kon niets moois vinden. Dan maar weer een foto!
Dus aardig wat filmpjes bekeken op Youtube en ontdekt, dat voor mij de kwaliteit toch wel erg belangrijk is. Ik had bij een vorige opdracht al een video willen plaatsen waarop Jannewietske de Vries (gedeputeerde) het gedicht "Bitterswiet" van Tiny Mulder voorleest. Alleen beeld en geluid lopen niet synchroon en dat stoorde me zo, dat ik het niet geplaatst heb. Nu dus als slecht voorbeeld.


Ik las, dat de makers van Mr. Bean zich ook ergerden aan de slechte kwaliteit en daarom alle filmpjes zelf op Youtube hebben gezet. Ook om meer dvd's te verkopen natuurlijk!
Ik denk, dat de bibliotheek heel goed gebruik kan maken van video opnamen bv. een rondleiding, uitleg van de catalogus, maar ook aankondigingen van activiteiten. Maar dan wel graag een beetje professioneel en niet een bibliotheek medewerker van tegen de 60 die aankondigt dat er een lezing wordt gehouden. Ik denk dan aan iets reclameachtigs, met uitnodigende opnames. Om filmpjes te plaatsen over activiteiten die al geweest zijn, lijkt me niet zo geslaagd. Is alleen leuk voor de mensen die er waren en hun familieleden.

Er zijn natuurlijk meerdere mogelijkheden om met Youtube iets te doen. Ik kwam bijvoorbeeld ook dit tegen:Op 15 april zal in de New Yorkse Carnegie Hall voor het eerst publiekelijk de Internet Symphony No. 1 ’Eroica’ klinken. Een compositie van de Chinees-Amerikaanse componist Tan Dun, onder meer bekend van de Oscar-winnende filmmuziek voor ’Crouching Tiger, Hidden Dragon’.De uitvoering wordt verzorgd door tachtig musici – jong, oud, professioneel en amateur – van over de hele wereld. Zij hebben via het plaatsen van video’s op YouTube auditie gedaan. Een project dat de zo verschillend lijkende werelden van de ’stoffige’ klassieke muziek en snelle nieuwe media op het wereldwijde web bij elkaar bracht.


Ook een mogelijkheid om op één of andere manier ons "stoffig" imago wat op te poetsen??

Iets vergelijkbaars hoorde ik in de Sandwich van Jacques Klöters, een radioprogramma op de zondagmorgen. Het gaat hier om het voordragen van gedichten.Van 29 januari tot en met 19 april organiseert de AVRO in samenwerking met Amsterdam Wereldboekenstad en Stichting Lezen het Nationaal Declamatie Concours.
In deze landelijke wedstrijd gaat het om het voordragen van poëzie. Iedereen vanaf 8 jaar kan deelnemen door een voordracht in te zenden. Inzenden kan op 2 manieren: -
Als een Youtube-filmpje -

Geen opmerkingen:

Een reactie posten